activiteitenclubs

Clubjes voor en door leerlingen

Op het 4e Gymnasium zijn veel clubjes die na school activiteiten voor leerlingen organiseren. Er is bijvoorbeeld een Debatclub, een DJclub, een Schaakclub, een Filmclub, een Techniekclub en de Podiumgroep. In totaal zijn het er bijna twintig. Deze clubjes worden gerund door leerlingen, met begeleiding van een docent of medewerker. Het is een leuke manier om andere leerlingen te leren kennen die dezelfde interesses hebben. Alle activiteitenclubs vallen onder de paraplu van De 4e Link

Er is een aparte website waarop elke clubje een eigen pagina heeft. Hier vind je alle informatie over de verschillende clubjes, hoe je je kunt aanmelden, hoe je mee kunt doen, wat er te doen is en wanneer.

De 4e Link heeft ook een eigen ruimte waar clubjes kunnen vergaderen en samenkomen.

Schooltoneel

Naast alle vaste clubjes is er op het 4e Gymnasium ook ieder jaar een theaterproductie. Een enthousiaste groep leerlingen, uit verschillende jaarlagen, werkt samen met één van onze eigen theatermakers aan een nieuwe voorstelling. Uitgangspunt en vorm zijn steeds anders. Bewerkingen van bestaande toneelteksten (klassiek of modern), montagevoorstellingen waarbij leerlingen zelf teksten schrijven en locatievoorstellingen waarbij het schoolgebouw een belangrijke rol speelt. Er wordt nooit alleen maar een stuk ‘opgevoerd’, maar iedere keer een voorstelling gemaakt waarin spelers en regie zichzelf op onbekend terrein wagen, grenzen opzoeken en proberen te verleggen.

Bij de producties zijn veel mensen betrokken: spelers, muzikanten, technici, vormgevers, ouders en docenten. In het najaar zijn er audities, waarna wekelijks op school gerepeteerd wordt. In het voorjaar worden de voorstellingen in een theater gespeeld of in de tot een theaterzaal omgetoverde aula.

De schoolproducties van de afgelopen jaren waren: De revisor, Ismène / Antigone, Exactitudes, ICARUS, MEHMET, Knieldier en Bot.

Begeleiding en informatie: Christiaan den Dulk (c.dendulk@het4e.nl) en Fleur Wetsema (f.wetsema@het4e.nl).

Foto: © Mattis Cuypers