reizen

Klas 2: schoolkamp

De tweedeklassers gaan aan het begin van het schooljaar kamperen. Tijdens die dagen staan sociale, culturele en sportactiviteiten op het programma. De leerlingen bereiden optredens voor die ’s avonds worden uitgevoerd.

Klas 3: back to basic

Aan het begin van de derde klas gaan de leerlingen op kamp naar Zuid-Limburg. Het thema van de reis is “back to basic”. Geen Google Maps, maar kaart en kompas. Geen hotel, maar slapen in tenten. Geen metro, maar je benen als vervoersmiddel. En voor sommigen misschien wel het meest lastig: drie dagen geen telefoon, televisie, iPad, laptop, X-box, playstation of wat voor spelcomputer dan ook.

In het derde jaar worden de klassen opnieuw ingedeeld. Deze reis is vooral gericht op sociale leerdoelen, zoals kennismaking en groepsgevoel, maar ook op doorzettingsvermogen. Natuurlijk wordt hierbij goed gekeken naar individuele grenzen en hier rekening mee gehouden.

Klas 4: moderne vreemde talen reis

Een reis van een hele week naar Londen, Berlijn of Parijs. Ook deze reis vindt plaats aan het begin van het schooljaar, vlak voor de herfstvakantie. De verdeling van leerlingen over de diverse reisdoelen geschiedt op basis van vakkenpakket en wensen.

Naast taalvaardigheid staat deze reis in het teken van kunst en cultuur, mede ter voorbereiding op de Romereis in de vijfde klas.

Klas 5: Romereis

In de vijfde klas staat de tiendaagse Romereis op het programma, voor veel (oud-)gymnasiasten een onvergetelijke ervaring. Onder deskundige leiding van docenten worden hoogtepunten van de klassieke tot en met de moderne kunst- en cultuurgeschiedenis bezocht.

Er wordt overnacht in een klooster in het centrum van Rome. Overdag wordt de stad doorkruist, waarbij de leerlingen van alles tegenkomen waarover zij in de afgelopen jaren hebben geleerd; onder meer tijdens de lessen klassieke talen, geschiedenis, filosofie, culturele vorming en beeldende vorming.

Profielreis (facultatief)

Tot slot is er begin juni ruimte om in de vijfde klas een of meer andere reizen te organiseren in het kader van het examenprogramma: de facultatieve profielreis.