onze school

Kiezen voor het 4e Gymnasium

Het 4e Gymnasium biedt onderwijs op hoog niveau. Het is een school waar slimme en nieuwsgierige leerlingen worden uitgedaagd. Uitgedaagd om verder te kijken, dieper te graven en zich breder te ontwikkelen.

Een school waar talentvolle jongeren worden gezien en herkend. Maar waar ze ook worden aangemoedigd om zich verder te ontplooien.

klassiek
Op een gymnasium spelen de klassieke talen Grieks en Latijn een grote rol. Ook de cultuur van de Grieken en Romeinen in de oudheid nemen op het 4e Gymnasium vanaf de eerste klas een belangrijke plaats in binnen het lesprogramma.

modern
Het 4e Gymnasium wil daarnaast een moderne school zijn. De lange traditie van het gymnasium wordt gekoppeld aan een open blik op de maatschappij en op het onderwijs. Het 4e is wél een school voor intelligente en leergierige leerlingen, maar geen in zichzelf gekeerde school. Wél een school waar het leren centraal staat, maar geen leerfabriek. Het 4e Gymnasium is een school die degelijk, maar ook eigentijds onderwijs aanbiedt.

talentontwikkeling
Leerlingen op het 4e Gymnasium krijgen de kans zich op alle mogelijke terreinen te ontwikkelen en uit te blinken. Dit kan zowel binnen als buiten het klaslokaal. Bovenop het “gewone” onderwijs worden veel extra's aangeboden zoals reizen, excursies en activiteiten buiten de les.

Het 4e Gymnasium is een school die past in de veelkleurige Amsterdamse samenleving. We verwelkomen leerlingen met verschillen in talent, culturele achtergrond en sociale afkomst.

missie en visie
Het toegankelijk maken van hoogstaand gymnasiumonderwijs voor nieuwe doelgroepen vormt de missie van de school. Dat betekent allereerst dat de school, ook voor deze nieuwe doelgroepen, toegankelijk en laagdrempelig moet zijn.

Onze school heeft als doel om verschillen tussen mensen te overbruggen – verschillen in sociaal, cultureel en etnisch opzicht.  Zo'n school gaat op zoek naar gemeenschappelijkheid en niet naar tegenstellingen. Een school die nieuwe doelgroepen toegang wil bieden tot de gymnasiale wereld, hoort zelf ook toegankelijkheid uit te stralen. Geen ivoren toren, maar eerder een huiskamer.

Modern gebouw

Het 4e Gymnasium is het eerste energieneutrale Gymnasium van Amsterdam. De school is gevestigd in een duurzaam schoolgebouw in de Amsterdamse Houthavens. Het gebouw bestaat sinds 2016 en is speciaal ontworpen voor het brede aanbod van de school. Er is een lift aanwezig in het gebouw en alle lokalen zijn voor rolstoelen bereikbaar en toegankelijk.

Behalve ruim opgezette leslokalen heeft de school ook ruimtes voor kunst en wetenschap: een atelier, een filmzaal, een theaterlokaal, een laboratorium, een mediatheek, muziekstudio's en een mobiel planetarium.

Alle ruimtes liggen rond een grote hal waar leerlingen elkaar kunnen ontmoeten. Op alle verdiepingen zijn leerpleinen waar leerlingen zelfstandig kunnen werken en balkons die als loungeplek gebruikt worden. Op de bovenste verdieping bevinden zich twee sportzalen.

De school heeft een groot plein met mogelijkheden om te sporten én een groot dakterras met schaakspel. Vlak bij de school vormt een park de verbinding tussen Houthavens en Spaarndammerbuurt.

Een vlucht door het 4e Gymnasium bij de oplevering in 2016

Schoolgids

Schoolplan

2022 - 2025

Scholen op de kaart

Interessante informatie over onderwijs en schoolresultaten is te vinden op www.scholenopdekaart.nl

Bijvoorbeeld over het aantal leerlingen dat is geslaagd of de tevredenheid van leerlingen. Waar nodig lichten scholen de gegevens toe. Zo krijg je een betrouwbaar en evenwichtig beeld.

Kijk voor onze school op: Scholen-op-de-kaart-Het-4e-Gymnasium